انواع محافظ پمپ اب

محافظ پمپ اب ساختمان به چند علت مهم است .
1- اتوماتیک پمپ دچار مشکل میشود و کنتاکت های ان به چسبیده و الکترو پمپ شروع به کار می کند ولی اب از ان خارج نمی شود .

بنابراین پس مدت زمانی پمپ به شدت گرم شده و به قطعات پمپ و الکتروموتور اسیب شدید وارد میشود.

2 : بیشترین دلیل اسیب دیدن پمپ اب و همچنین سوختن الکترموتور پمپ به علت خشک کار کردن ان است که میتوان با صرف هزینه ای کم و نصب انواع محافظ پمپ اب از ان جلوگیری کرد.

هنگامی که پمپ خشک کار میکند دمای کلگی پمپ بالا رفته و باعث گرم شدن پروانه ومابقی قسمت ها می شود.

پس از مدتی حرارت زیاد کلگی پمپ , به الکترموتور انتقال پیدا کرده و نسوزهای ان(کاغذ نسوز + چسب +روکش لاکی سیم ) را  ذوب کرده و اصطلاح الکترموتور پمپ می سوزد.

3:  مشکل در منبع انبساط و روشن وخاموش شدن پیاپی الکترو پمپ که در نهایت باعث سوختن الکترو پمپ می شود.

نکته : که اگر پروانه از جنس باکالیت یا پلاستیک باشد تغیر شکل داده و باعث می شود پمپ در زمان کوتاه تری ( 10 تا 30 دقیقه) جام کند ومقدار اسیب بسیار شدیدتر می شود.

4 : پدیده ضربه قوچ که از تغییرات  ناگهانی سرعت جریان آب در خطوط لوله بوجود می آید . و در اکثر اوقات مجری تاسیسات نیز متوجه ان نمی شود .

و باعث می شود پمپ در کسری از ثانیه چندین مرتبه خاموش و روشن شود و مخصوصا هنگامی که اتوماتیک فرمان خاموشی الکتروپمپ را صادر می کند .

پدیده ضربه قوچ در زمان استارت پمپ هم به وجود می آید و باعث ازدیاد فشار اضافی در پمپ و لوله می گردد .

ولی مشکلات و مخاطرات ناشی از آن کمتر از ضربه قوچ هنگام خاموش شدن پمپ می باشد.

در ابتدای راه اندازی پمپ ، میزان جریان آب حدود صفر می باشد ، و با ازدیاد ناگهانی فشار بر اثر چرخش پروانه و ایجاد جریان سریع ، موج فشاری برابر با فشار ضربه قوچ (در حالتی که شیر بسته باشد ) ایجاد می نماید .

راه های محافظت از الکترموتور پمپ اب 

1: الکترموتور پمپ های که اب را از مخزن ذخیره اب مکش می کنند .فلوتر برقی یا شناور مکانیکی برقی محافظ پمپ اب

الف : فلوتر برقی یا شناور مکانیکی برقی : ( ساده ترین ابزار )

فلوتر برقی در مخزن اب نصب می شود این نوع محافظ پمپ اب در مواقع قطع آب و تمام  شدن اب موجود در مخزن ذخیر اب , ( وسیله الکترومکانیکی ) برق پمپ اب را قطع کرده و مانع کار کردن الکترموتور پمپ اب و سوختن آن می شود.

وام و کارکرد این ابزار بسیار زیاد است به شرطی که به طور صحیح خریده و نصب شود.

محافظ پمپ آب

ب : فلوترالکترونیکی...... :arrow: دریافت بروشر

فلوتر الکترونیکی دستگاهی مناسب جهت اتوماتیک کردن سیستم های پمپاژ مایعات رسانای جریان برق با قابلیت ۲ مُدکاری می باشد :فلوتر-الکتریکی

۱- حفاظت در برابرخشک کار کردن موتور

۲- کنترل سطح مایع

ویژگی های فلوتر الکترونیکی :

فلوترالکترونیکی

2: الکترموتور پمپ های که اب را ازلوله کشی مکش می کنند .

الف: فلو سوئیچ:فلو سوئیچ آب

این محافظ پمپ اب با داشتن یک میکرو سوئیچ که با استفاده از تیغه مخصوص خود تحریک می شوند می تواند برقراری جریان سیال در داخل لوله را بوسیله فرمان دادن به تجهیزات مختلف الکتریکی از جمله پمپ ها والکتروموتورها وغیره را کنترل کند.

فلو سوئیچها به سادگی با مکانیزمهای مختلفی که برای حس کردن فلوی سیال دارند در ست پوینت یا نقطه تنظیم مورد نظر خروجی سوئیچ یا ON/OFF میدهند و به شما امکان کنترل فلوی خط را میدهند .

معمولا ساده ترین روشها ، پر کاربردترین آنها می باشند و در فلو سوئیچهای بسیار رایج از یک تیغه فلزی که به یک اهرم متصل است استفاده کرده با توجه به ست پویت طول این تیغه را برش میدهند یا اصطلاحاً تریم میکنند .

زمانی که فلو به مقدار مورد تنظیم شما رسید اهرم به یک طرف متمایل شده و سوئچ را تحریک میکنند .

در نمونه های پیشرفته تر این سوئیچ به صورت غیر تماسی برای مثال به کمک خاصیت مغناطیسی انتهای اهرم که باعث تحریک رید رله خروجی میشود استفاده میکنند . در انتخاب این تجهیزات بایستی موارد زیر را در نظر داشت.فلو سوئیچ آب

با توجه به این که برای عملکرد ایمن وبدون مشکل چیلر آبی لازم است از وجود جریان آب در کندانسور و اوپراتور مطمئن باشیم لذا در مدار استارت کمپرسور وسیکل تبرید به صورت سری این فلوسوئیچ ها قرار داده می شوند تا در صورت نبود جریان آب کمپرسورها روشن نشوند وبه اصطلاح در مدار اینترلاک چیلر به صورت سری قرار می گیرند.

فلو سوئیچ ها انواع مختلفی دارند که نوع fs4-3برای مصارف عمومی کنترل جریان مایعات ومخصوصا آب کندانسور و اوپراتور مناسب می باشد.

ب: استفاده از کلید اتوماتیک دیجیتال پمپ آب:

کلید اتوماتیک دیجیتال پمپ آب را می توان به عنوان محافظ پمپ اب استفاده کرد که بسیار نیز کاربردی می باشدمحافظ پمپ اب

3: جلوگیری از ضربه قوچ

ضربه قوچ از تغییر ناگهانی سرعت جریان آب در خطوط لوله بوجود می آید .

معمولا" بعد از خاموش کردن ناگهانی پمپ ، یک موج فشار از طرف پمپ به طرف انتهای خط لوله با سرعتی معادل سرعت صوت در خط لوله به حرکت در می آید .

گاهی اوقات قدرت تخریبی این موج ها به حدی است که نتایج وخیمی به بار می آورد.

ترکیدن لوله و خطوط لوله در سیستم های انتقال و شبکه های توزیع، خرابی و شکسته شدن شیرها، دریچه های کنترل و پمپ ها از نمونه‌های بارز تاثیر این پدیده می باشد.

از این گونه حوادث که در طرح های آبی موجب تخریب می گردد؛ فراوان مشاهده می شود و همه ساله خسارت زیادی را بر سیستمهای جریان تحت فشار تحمیل می نماید.

البته در بعضی از پروژه ها شدت تخریب ضربه قوچ به حدی است که به یکباره سیستم انتقال را فلج می نماید، اما در همین سیستم ها نیز با تکرار این حادثه در هنگام بهره برداری موجب می شود تا از کارایی سیستم ها کاسته شده و نهایتاً به خطوط لوله، شیرآلات و دریچه ها، پمپ ها و توربین ها و سازه ی اطراف سیستم هیدرولیکی و یا تأسیسات مکانیکی مجاور صدمه وارد آید.

در واقع امروزه در کلیه طرح های انتقال آب یا سیستم های انتقال سیالات دیگر، بررسی ومطالعه دقیق ضربه قوچ به عنوان یک امر لازم و ضروری می باشد .

تا با شناخت کامل اثر آن، برای کنترل اثرات سوء این فرآیند تمهیدات مناسب اتخاذ گردد و سیستم انتقال از خطرات این پدیده مصون بماند.

ضربه قوچ آب در خطوط لوله را شاید بتوان یکی از پیچیده ترین و در عین حال جذابترین پدیده در نظر افرادی که با سیستم های پمپاژ و انتقال آب سروکار دارند به حساب آورد.